ماذا يحدث لدماغنا عند سماعنا للموسيقى ؟

//ماذا يحدث لدماغنا عند سماعنا للموسيقى ؟

ماذا يحدث لدماغنا عند سماعنا للموسيقى ؟

What Happens in Your Brain When You Learn a Song

The human neocortex learns and recognizes new songs with amazing efficiency. See how it works

The neocortex is the part of the human brain that processes the world around us. It controls language and motor function. It helps us recognize our friends’ faces or our favorite songs. And it’s where our brain stores all of the information we learn.

When you listen to a song, the sounds enters your ears and neurons fire in your neocortex. If you hear that song a second time, fewer neurons will fire. This is because your brain forms new synapses when it recognizes the song as a pattern instead of as distinct notes. That’s how you learn a melody—and how you’re able to tell the difference between two similar songs.

Jeff Hawkins, founder of Numenta, a company that studies the neocortex, refers to this process as “learning through re-wiring”. Hawkins explains that neuroscientists used to think learning was based on how effectively existing synapses fired. Now, they understand the process differently. New synapses replace existing synapses, forming new patterns of firing neurons.

This realization gives scientists a better understanding of how the neocortex works, and Hawkins thinks it could lead to significant advances in intelligent machines that learn like humans.

 

هل تساءلت يوماً من الأيام ماذا يحدث لدماغنا عند سماعنا للموسيقى ؟

هناك جزء في الدماغ يسمى “النيوكورتكس” و هو الجزء المسؤول عن تحليل العالم من حولنا وفهم ظواهره . وهو أيضاً المسؤول عن التحكم باللغة و إصدار الأوامر ، بالإضافة إلى كونه الجزء المعني بإدراك وجوه أصدقاءنا وأغانينا المفضلة. كما أنه الجزء المسؤول عن تخزين جميع المعلومات التي نتعلمها في حياتنا.

عند استماعك لأغنية ما ، فإنَّ الأصوات تدخل إلى أذنيك وبعدها تبدأالخلايا العصبية بالعمل فالـ” نيوكورتكس”. وإذا قمت بالإستماع لنفس الأغنية مرة أخرى ، فإنَّ عدد أقل من الخلايا العصبية فالـ”نيوكورتكس” ستعمل. وهذا يعود إلى أنَّ دماغك يقوم بتشكيل وصلات عصبية جديدة عند تعرّفه على الأغنية  على أنها نمط معروف بدلا من كونها كلمات مختلفة.هكذا نحن نتعلم اللّحن و نميّز  بسهولة بين أغنيتين مختلفتين.

“جف هوكنز” ، وهو مؤسس شركة “Numenta”الشركة المختصة في دراسة النيوكورتكس  “neocortex”في الدماغ ، يعزو هذه العملية إلى ما أسماه ب “التعلم عن طريق إعادة الربط “.و قد أوضح “هوكنز” أن علماء الأعصاب اعتادوا التفكير أن التعلّم قائم على مدى فاعلية عمل الوصلات العصبية الموجودة. أما الآن, فقد فهموا العملية بشكل مختلف. وصلات عصبية جديدة تحل محل الوصلات العصبية الحالية مشكلة نمط جديد للخلايا العصبية.

هذا الإدراك ساعد العلماء على فهم كيفية عمل الـ”نيوكورتكس” “neocortex ” بشكل أفضل, و يعتقد ” هوكنز ” أن هذا من شأنه أن يؤدي إلى تقدّم كبير فالآلات الذكية التي تتعلم مثل الإنسان.

 

By | 2018-03-04T20:53:23+00:00 مارس 4th, 2018|videos|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment